CoderDojo Alphen aan den Rijn was dit jaar voor het eerst vertegenwoordigd bij Coolest Projects International op 5 mei 2019. Drie Alphense ninja’s (deelnemers) reisden daarvoor af naar Dublin, Ierland, vergezeld door hun 2 vaders en 1 mentor. Het was een waar spektakel!

 

Van links naar rechts: Fosse (9), Seppe (11) en Nathan (11) waren de Alphense ninja’s (deelnemers).

De hele Alphense delegatie.

 

We vlogen vrijdag al naar Dublin, maar Coolest Projects was pas op zondag. Daarom hadden we de hele zaterdag en de vrijdagavond nog om Dublin en de lokale cuisine te verkennen.

 

Zaterdag: Dublin ontdekken. (Waarom kijkt iedereen naar die ijssalon…?)

 

En op zondag was het dan zo ver… Coolest Projects International! Het evenement bestond uit drie gigantische ruimtes waar ruim 900 kinderen, ruim 500 projecten presenteerden. Dit gebeurde in de zeven categorieën “visual programming”, “hardware”, “3D design and animation”, “mobile apps”, “games”, “websites” en “advanced programming”.

 

Overview van de main hall van Coolest Projects: ruim 900 kinderen presenteerden hun project.

 

De dag begon met een kleine plenaire opening, die eindigde met een bang. Onze Fosse had de eer om met de Nederlandse vlag over het podium te lopen.

 

Tijdens de openingsceremonie mocht Fosse de Nederlandse vlag dragen.

 

Na de opening was het tijd om onze projecten te laten zien. Iedereen had een eigen tijdslot waarin hij de juryleden mocht verwachten. Wanneer zij arriveerden, mochten de ninja’s hun project aan de jury verkopen… in het Engels, uiteraard.

Fosse (9) beet de spits af in de categorie “visual programming”. Hij is bezig om voor Unity Playground zelf opdrachten te maken. Unity Playground is een plugin voor de populaire Unity game engine. Open een willekeurige game op je smartphone, en er is een 50% kans dat het met Unity is gemaakt! Unity Playground maakt het voor kinderen makkelijker om Unity te leren en iets met Unity te maken. Unity Playground is dusdanig nieuw dat er geen Nederlandstalige opdrachten te vinden zijn, en ook nauwelijks Engelstalige. Daarom zag Fosse zijn kans schoon om het zelf uit te gaan zoeken, en zo voor andere kinderen lesmateriaal te ontwikkelen… een mentor in spe? Hij presenteerde bij Coolest Projects zijn eerste opdracht, die nu ook op onze Google Drive te vinden is.

Bekijk zijn Unity Playground opdracht!

 

Fosse laat zijn project zien aan de juryleden.

 

Seppe (11) was als tweede van onze drie ninja’s aan de beurt. Hij presenteerde zijn elektronische dobbelsteen in de categorie “hardware”. De dobbelsteen, te zien op de volgende twee foto’s, wordt aangestuurd door een Arduino UNO. Deze is geprogrammeerd met mBlock, waarmee de Arduino visueel geprogrammeerd kan worden (net zoals in Scratch), wat vervolgens wordt omgezet in echte Arduino code. De dobbelsteen was eerst op een breadboard geprototyped: 7 lampjes met ieder een weerstand, een knop met weerstand, en heel veel draadjes. Toen de dobbelsteen correct werkte, is er een kleine behuizing voor ontworpen met Blender, en uitgeprint met een 3D printer. Na wat soldeerwerk was de dobbelsteen klaar! Vanzelfsprekend heeft deze dobbelsteen ook een valsspeel functie om on-demand 6 te kunnen gooien… dat vond Seppe natuurlijk het leukste gedeelte van dit project maken! Ik mag jullie echter niet vertellen hoe… 😉

 

Seppe maakte een elektronische dobbelsteen. Uiteraard met valsspeel functie om 6 te kunnen gooien…

Close-up van Seppe’s dobbelsteen: 7 lampjes, een knop, 8 weerstandjes, een Arduino, in een ge-3D-print huisje.

 

Tot slot was Nathan (11) aan de beurt in “visual programming”. Hij heeft met veel volharding maandenlang aan zijn Scratch spel gewerkt: Tappy Plane – en het is een geweldig spel geworden! Het spel is een Flappy Bird kloon in Scratch waarbij een vliegtuigje rotsen moet ontwijken. Pak sterren om punten te krijgen, waarbij de gouden ster uiteraard meer punten waard is dan de bronzen. Als je een rots raakt, dan verlies je een leven… maar vrees niet! Er komen +1-leven power-ups langs! Maar dat niet alleen – Nathan voegde ook verschillende levels toe, zoals een sneeuw level waarbij je vliegtuigje sneller naar beneden zakt door sneeuw op zijn vleugels, of een mist level waarbij je zicht verminderd is. Als dit je allemaal niet tegenhoudt, en je de 100 punten netjes weet te bereiken, dan win je het spel! Ook heeft het spel een kleurselectie menuutje aan het begin, muziek per level, … genoeg om nu zelf te gaan ontdekken!

Speel Tappy Plane!

Nathan maakte zijn code ook volledig modulair met behulp van “meer blokken”. Dit maakt de code een stuk overzichtelijker om mee te werken, en is algemeen een goede “design practice” – zeker voor grote complexe projecten. De jury was er zeer tevreden over! Dat belooft wat voor volgend jaar!

 

Nathan presenteerde zijn Tappy Plane: een zeer uitgebreid Scratch spel met meerdere levels en power-ups.

 

Naast het presenteren van je eigen project, waren er genoeg andere dingen te doen: bekijk de projecten van andere kinderen van over de hele wereld, retro gamen, workshops zoals lock-picking, voetballen met robots, het doen van een kleine escape room; om er gewoon maar een paar op te noemen.

 

In de rij voor de escape room: de “Tech Room”.

 

De drie jongens gaven ieder aan het geweldig te hebben gevonden! Ze konden echter moeilijk kiezen wat nu eigenlijk het allerleukste was… Het was hoe dan ook geweldig om je eigen project te kunnen presenteren voor een geïnteresseerde jury. Ze willen volgend jaar weer 😉 !