Wat bieden wij aan?
Bij CoderDojo Alphen aan den Rijn hebben wij opdrachten voor onderstaande onderwerpen, die losjes ingedeeld zijn als:
(1) programmeren, (2) tech/elektronica, en (3) 3D modelleren & 3D printen
1: Programmeren
Door te leren programmeren, leer je hoe je de computer kan laten doen wat jij wilt. Zo kun je je eigen computerspel, apps, websites, en nog veel meer maken! Een hele mooie bijkomstigheid is dat je jezelf ook traint in logisch nadenken wanneer je leert programmeren, ook wel “computational thinking” genoemd. Dit zal je bij alles wat je in de toekomst zult doen helpen, omdat je hiermee letterlijk je IQ omhoog aan het trainen bent – en dat op een zeer leuke manier!
Scratch
Scratch is een programma ontwikkeld door MIT Media Lab rond 2002/2004. Het is speciaal ontwikkeld om kinderen te leren om creatief te zijn, en te leren om logisch en gestructureerd na te denken. Oftewel, te leren programmeren. In Scratch kun je voornamelijk eigen games of animaties maken.
Scratch is geen geschreven programmeertaal met syntax. In plaats daarvan kun je blokjes in elkaar klikken (denk aan Lego). Ieder blokje heeft één bepaalde functie, bijvoorbeeld om je karakter een aantal stappen te laten zetten. Door blokken slim te combineren, maak je al snel complexe programma’s.
Ondanks dat Scratch geen geschreven programmeertaal is, en daarom minder als traditioneel programmeren aanvoelt, kunnen kinderen in Scratch de logica van programmeren spelenderwijs leren. Denk bijvoorbeeld aan if-statements (condities) of for-loops (herhalingen). Of je die nu typt, of dat je blokjes in elkaar schuift: de onderliggende logica blijft hetzelfde!
Advies leeftijd: 8+ (normaal), 7+ (hoogbegaafd)
Advies voorkennis: Je kunt Scratch zonder enige voorkennis gaan leren!
Begrijpend kunnen lezen is echter wel handig.
Python
Python is één van de meest populaire programmeertalen van onze tijd. Software geschreven in Python is over het algemeen langzamer dan software geschreven in bijvoorbeeld C++ of Fortran, maar omdat Python een simpelere taal is, is het veel eenvoudiger en sneller om iets te programmeren. In bijvoorbeeld wetenschappelijk programmeren wordt Python veel gebruikt om stukjes C++ en Fortran aan elkaar te lijmen. Zo wordt een snelle taal (C++/Fortran) gebruikt voor de berekeningen (die erg snel moeten zijn!), maar een makkelijke taal (Python) voor het grootste gedeelte van het programmeerwerk. Het beste van beide werelden!
Met Python kun je… ongeveer alles wat je kunt bedenken wel programmeren. Met PyGame kun je je eigen games maken; dit is natuurlijk lastiger dan in Scratch, maar je bent nu niet meer beperkt tot wat in Scratch mogelijk is. Of wellicht ben je niet zo in games geïnteresseerd, maar wil je Python gebruiken om er achter te komen waar het ISS (International Space Station) zich nu bevind, en dit op een wereldkaart weergeven? Het kan allemaal!
Advies leeftijd: 11+ (normaal), 9+ (hoogbegaafd)
Advies voorkennis: Gevorderde Scratch of een andere programmeertaal. Wat basis Engels is ook handig, want de programmeertaal is Engelstalig.
2: Tech/Elektronica
Naast programmeren om iets op de computer te maken, kun je ook de niet-virtuele wereld buiten de computer beïnvloeden door te programmeren. Leer elektronica aansluiten, en leer hoe je een (micro)processor elektrische signalen van sensoren kan laten ontvangen, deze verwerken, en vervolgens elektrische signalen kan laten versturen naar andere componenten. Bestuur zo bijvoorbeeld motoren of een LED display!
Arduino
Met Arduino is het relatief eenvoudig om zelf electronica (hardware) te maken en te programmeren. Denk aan het aansturen van lampjes (LED’s), knoppen, lichtsensoren, buzzers, joysticks en motoren. Hiermee kun je bijvoorbeeld een mini zelfrijdende auto maken en programmeren, of je slaapkamer op slot doen met een (RFID) pasje. Zoek maar eens op YouTube naar alle mogelijkheden! Wij beginnen echter met het leren van de basis: je kunt geen robot maken, zonder eerst een lampje te kunnen aansturen.
De Arduino programmeertaal is gebaseerd op C++, met wat extra dingen daarbovenop gebouwd om het programmeren van elektronica makkelijker te maken. De logica van condities en loops is hetzelfde als in Scratch, waardoor het goed mogelijk is om je Scratch voorkennis voor Arduino te gebruiken. Als je echter nog nooit met een geschreven programmeertaal hebt gewerkt, zal één van je grootste uitdagingen zijn om ervoor te zorgen dat de haakjes en de puntkomma’s (syntax) op de juiste plaats staan – anders begrijpt de computer je niet!
Advies leeftijd: 11+ (normaal), 9+ (hoogbegaafd)
Advies voorkennis: Gevorderde Scratch of een andere programmeertaal. Wat basis Engels is ook handig, want de programmeertaal is Engelstalig.
3: 3D Modelleren & 3D Printen
Je kunt met de computer 3D modellen maken die je voor meerdere doeleinden kunt gebruiken. Wellicht wil je het 3D model voor je eigen 3D game gebruiken? Of misschien ontwerp je het 3D model om het met de 3D printer uit te printen: een zelf-ontworpen fidget spinner met je naam er op, een coole sleutelhanger, een beeldje wat je vervolgens kunt verven of gewoon iets praktisch wat je nodig hebt? Ook kun je een 3D animatie maken: een animatiefilmpje, of coole special effects!
Blender
Blender is een programma waarmee je kunt 3D modelleren en animeren. Vergeleken met andere software is Blender vooral geschikt voor abstracte of organische objecten (denk aan een konijn, of een menselijk gezicht), en daarom wordt Blender veel gebruikt in de meer-artistieke wereld, zoals Game Design. Echter, wat jij kunt bedenken, kan in Blender gemaakt worden!
Daarnaast is Blender ook zeer geschikt voor 3D animeren. Zo kun je iets heel goed in 3D visualiseren voor een presentatie. Je kunt het flink naar je zin hebben met Blender’s natuurkunde simulatie mogelijkheden. Wellicht vind je het interessant om een coole 3D (of zelfs 360) lyric video te maken? Of je kunt een eigen animatiefilmpje maken (maar onderschat niet hoeveel tijd dat kost!). De mogelijkheden zijn eindeloos!
Advies leeftijd: 9+ (normaal), 8+ (hoogbegaafd)
Advies voorkennis: Goed kunnen omgaan met muis & toetsenbord is genoeg. Wat basis Engels helpt ook een hoop!
OpenSCAD
In OpenSCAD kun je met een relatief simpele geschreven programmeertaal zelf 3D objecten modelleren op je computer. Zo kun je drie bollen op elkaar zetten, twee ronde gaatjes in de bovenste bol maken, en een kegel aan de bovenste bol vastmaken, en je hebt zelf een sneeuwpop gemaakt!
Het zeer grote voordeel van OpenSCAD is dat je jouw object met behulp van variabelen kunt parametriseren. Zo is het model zeer makkelijk om aan te passen (voor andere mensen)!
Advies leeftijd: 11+ (normaal), 9+ (hoogbegaafd)
Advies voorkennis: Gevorderde Scratch of een andere programmeertaal. Wat basis Engels is ook handig, want de programmeertaal is Engelstalig.
Wat als ik wat anders wil leren?
Dat kan! Van bovenstaande onderwerpen hebben wij opdrachten beschikbaar, maar je hebt geen opdrachten nodig om iets te leren: alles is te vinden op het internet. Dus heb je een idee van iets wat je wilt maken? Of wil je iets specifieks leren? Kom dan gerust een keer bij ons langs!
Wij hebben in ieder geval (wat) kennis in huis van de volgende dingen:
Unity
GR TI84
Java
C++
Bash
Fortran
Activiteiten van onze partners
Het eLAB®
Ontdek nieuwe media en technologie in het enige echte eLAB®!
In het eLAB® staan getrainde eGENIUSES® klaar om jou tijdens activiteiten te helpen en te inspireren.
Het eLAB® is voor iedereen, van jong tot oud: volg een interactieve workshop op woensdag op het gebied van techniek, of ga aan de slag met een LEGO robot tijdens onze LEGOwerkplaats!
Activiteiten:
– 3D printen
– Film maken
– LEGO
– Robots
– Techniek